Schindler CLIMB LiftTM groeit mee met nieuwbouw Grotius-torens

Met de woontorens Grotius I en Grotius II krijgt de skyline van Den Haag in 2022 een andere aanblik. In de markante torens van maar liefst 120 en 100 meter hoog zorgt Schindler voor het verticaal transport. Hoofdrol is weggelegd voor de – nieuw voor Schindler in Nederland – CLIMB LiftTM die meegroeit met het gebouw. Productmanager Maarten Bijl en projectmanager Wilfred Looman van Schindler, en Marc Jeuken, senior productspecialist bij Liftinstituut, vertellen over ‘liftclimbing’ en over het keuringsproces.

Productmanager Maarten Bijl legt uit: “In de meeste nieuwbouwsituaties, ook bij hoge gebouwen, monteren we de liften pas als de hoogste verdieping bereikt. Tijdens de bouw moeten bouwvakkers dan gebruikmaken van een tijdelijke lift aan de buitenzijde van het gebouw. De huur van zo’n lift kost niet alleen veel, zo’n installatie is ook nog eens langzaam. Bouwvakkers staan gemiddeld zo’n 45 minuten beneden te wachten bij een hoog gebouw. Als je honderd mensen in de bouw hebt lopen, kun je je voorstellen hoeveel tijd en geld daarmee gemoeid is.”

Zes keer zo snel als een tijdelijke bouwlift

“Daarom hebben we samen met de opdrachtgever, bouwcombinatie J.P. van Eesteren – BESIX, bij de nieuwe Grotius torens gekozen voor de Schindler CLIMB LiftTM. Als het gebouw deels op hoogte is, installeren we de lift al. Komen er bouwlagen bij, dan breiden we weer uit. Zo groeien we mee met het gebouw.” Het principe van de CLIMB LiftenTM is voor Schindler niet nieuw. Het is wel de eerste keer dat de liftproducent het in Nederland toepast.

Bijl vervolgt: “Het voordeel van deze liften is dat ze op gewone snelheid lopen. Overbrugt een bouwlift gemiddeld een halve meter per seconde, onze Schindler CLIMB LiftTM gaat drie meter per seconde. Dat is precies de snelheid die de lift straks in het dagelijks gebruik ook heeft.”

Telkens vier tot vijf verdiepingen hoger

Bijl licht het bouwprincipe van de Schindler CLIMB LiftTM toe. “De lift wordt straks ook gebruikt als de nieuwbouw klaar is. Alleen maken we nu gebruik van een tijdelijk machineplatform dat we boven de lift bouwen en telkens een aantal verdiepingen hoger plaatsen. Uiteraard wordt de kooi helemaal beschermd tegen beschadiging.”

Projectmanager Wilfred Looman vult aan: “Met de groei van onze Schindler CLIMB LiftTM sluiten we nauw aan op het bouwproces. Vrijdagmiddag bereiden we de operatie voor, zaterdag brengen we het machineplatform een aantal verdiepingen hoger en zondag wordt de installatie gekeurd. Maandag kan er dan weer gewoon worden gewerkt. Zo heb je dus geen stilstand.”

Tegelijkertijd met de groei van het gebouw bouwt Schindler ook verder aan de lift. Looman: “Door het stalen dak op de tijdelijke machinekamer kunnen we erboven gewoon verder werken. Hebben we vier tot vijf verdiepingen voorbereid, dan kunnen we de volgende klim maken.”

Zo werkt de Schindler CLIMB LiftTM

https://youtube.com/watch?v=wGFcMKVDemI%3Ffeature%3Doembed%26modestbranding%3D1%26rel%3D0%26enablejsapi%3D1

Veiligheid gekeurd

Voordat de schakelaar weer om mag, wordt de Schindler CLIMB LiftTM tot in de puntjes gecontroleerd. Marc Jeuken, senior productspecialist Liften: “De eindcontroleur van Schindler kijkt tijdens de nieuwbouwkeuring of de lift helemaal aan hun kwaliteitseisen voldoet en in overeenstemming is met de Richtlijn liften. Aansluitend daarop doet onze inspecteur de ingebruiknamekeuring voor de bouw.”

“Tijdens de ingebruiknamekeuring maken we meteen van de gelegenheid gebruik om alle typische kenmerken van de lift in kaart te brengen. Zo hebben we bij de modificatiekeuring, die plaatsvindt bij het wijzigen van het aantal stopplaatsen, een kader, of beter gezegd een maatwerkchecklist, op basis waarvan we keuren. Dat houdt het keuringsproces gestroomlijnd. Wij willen namelijk niet de beperkende factor zijn. Niet voor niets werken we met vaste inspecteurs die aan het project zijn verbonden. Maandag moet de lift weer draaien.”

Behalve de Liftinstituut-inspecteur onderwerpt ook de Schindler-eindcontroleur de lift aan een kritische blik. Looman: “Alles moet volgens onze strenge kwaliteitsregels zijn uitgevoerd.”

Efficiency in keuringen

Naast de verplichte modificatiekeuring schrijft de wetgever ook een driemaandelijkse periodieke keuring van de bouwlift voor. Jeuken: “We hebben dat proces zo vormgegeven dat we die keuringen kunnen combineren. Het zijn twee wettelijke verplichtingen, maar niets staat ons in de weg om ze tegelijkertijd te doen.”

Het vooraf meedenken over de vormgeving van de processen is slechts één van de factoren waarom Schindler bij nieuwbouw graag samenwerkt met Liftinstituut. Looman: “Zij zijn als een vaste onderaannemer voor ons bij dit soort speciale projecten. Als je ziet hoeveel maatwerk en grondige kennis van wet- en regelgeving nodig is, dan kun je niet zonder een volwassen partij.”

Trots

Zoals Liftinstituut werkt met vaste inspecteurs, zo werkt Schindler met een dedicated projectteam. Als projectmanager voor de grote projecten merkt Looman dat bouwondernemingen graag weer terugkomen. “Grotius is nu al het vijfde grote project dat we met een zo goed als vast projectteam voor bouwcombinatie J.P. van Eesteren – BESIX doen.”

“Stiekem ben ik wel een beetje trots op wat we telkens neerzetten. Neem bijvoorbeeld het NHOW hotel bij de RAI in Amsterdam. Iedere keer als ik er langsrijd, denk ik toch: dat hebben we mooi met z’n allen voor elkaar gekregen. En dat zal ik straks ook zeker hebben als ik Den Haag binnenrijd en de Grotius woontorens zie.”